11.03.2015

Akademiske sysler: digitale tekster

En av mine særdeles hyggelige og dyktige litteraturviterkolleger, Svein Slettan, er redaktør for en antologi om ungdomslitteratur som kom ut på Cappelen Damm i høst. Jeg fikk også være med, og kapitlet mitt heter "Digitale tekstar". Jeg er jo formelt sett ingen litteraturforsker, men en slags språkforsker som særlig jobber med multimodalitet, med en særlig interesse for digitale medier, og underviser mye i lærerutdanningene (deriblant også om litteratur), så det var i det hele tatt et veldig morsomt prosjekt å være involvert i.

Bilde: Cappelen Damm

Grunnen til at jeg nevner det nå, er at boka nylig har blitt anmeldt på barnebokkritikk.no, som er den viktigste arenaen i Norge for kritikk av barne- og ungdomslitteratur. Noe av det fine med å skrive i ei bok som dette, er at temaet ikke er direkte relevante bare for andre forskere, men også for lærere og lærerstudenter. Dermed blir det ikke bare lest, grundig og kritisk (liker jeg å tro), men det blir lest av relativt mange, som i tillegg vil veksle lesinga inn i handling. "Jeg tror vi er mange som begjærlig griper ei splitter ny bok om ungdomslitteratur", skriver da også Åse Bjørg Høyvoll Kallestad i første setning i sin anmeldelse.

PS: Redaktør Svein vet ikke om det selv enda, men vi planlegger å trekke inn ham inn i en senere bloggpost om temaet "Fine folk i fine blazere".

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar